رونمایی از مستند «نائب الامام»؛ کاری از پایگاه هنر انقلاب شیراز

این مستند با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج و مرکز مهافیلم تهیه شده و روز یکشنبه دهم اسفند در تهران رونمایی و انشاالله روز چهارشنبه سیزدهم اسفندماه  در مجتمع هنر شهر آفتاب شیراز رونمایی می‌شود.

در مراسمی که در مجتمع انقلاب اسلامی سرچشمه تهران  و با حضور غلامعلی حداد عادل، سردار غیب پرور و خانواده سید نورالدین حسینی الهاشمی  برگزار شد؛ از این مستند 95 دقیقه‌ای رونمایی شد.

این مستند به همت سازمان اوج و موسسه مها فیلم شیراز و به کارگردانی محمد علی یزدانی و تهیه کنندگی محمد جعفری تولید شده است.

کارگردان نائب الامام در حاشیه رونمایی از این مستند درباره شخصیت نورالدین گفت: آیت الله سید نورالدین حسینی از روحانیون فعال پرکار و مسئولیت شناس و طرفدار مشروطه مشروعه بود که عمرش را وقف کمک به مردم و مبارزه با استبداد و استعمار کرد.

یزدانی ادامه داد: سیدنورالدین در استان فارس و بیشتر جنوب کشور در اواخر دوره قاجار و رضاخان با تشکیل حزب برادران و تاسیس روزنامه‌هایی همچون شفق، برادری و مهر ایزد مقابل زورگویی‌ها و همچنین استعمار انگلیس و بعد از کودتای ۲۸مرداد مقابل آمریکا ایستادگی کرد و در سال ۱۳۳۵ به طرز مشکوکی از دنیا رفت.

وی خاطر نشان کرد: آن مرحوم به اندازه‌ای در برابر توده ای‌ها دست به روشنگری برای مردم پرداخت که جمله‌ای معروف دارد و آن اینکه “به استالین بگویید ایران نورالدین دارد”.

کارگردان نائب الامام با بیان اینکه معرفی این شخصیت برای نسل حاضر و آیندگان بسیار مهم است گفت:آن مرحوم از ملی شدن صنعت نفت از مصدق دفاع می‌کرد، اما بعد از اینکه احساس کرد مصدق از انگلیس فاصله می‌گیرد و به سوی امریکا متمایل می‌شود می‌گوید سگ زرد برادر شغال است.

وی افزود: در تهیه این مستند که ۶سال بررسی و تولید آن زمان برده است، ۴۰هزار صفحه اسناد مرتبط بررسی و اطلاعات دست اول استخراج و از شاگردان آن مرحوم همچون آیت الله مکارم شیرازی، عبدخدایی (همراهان شهید نواب صفوی) و خانواده آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی ودکتر موسی حقانی (مورخ) مصاحبه گرفته شده است.

کارگردان مستند نائب الامام افزود: تمام تلاش این بوده که یکی از شخصیت‌های مغفول در تاریخ معاصر ایران را دوباره به همه بشناسانیم که در مناسبات مختلف از جمله ملی شدن صنعت نفت، فدائیان اسلام و تعیین نماینده مردمی در مجلس آن زمان تاثیرگذار بوده است.

یزدانی با بیان اینکه آیت‌الله حسینی‌الهاشمی همواره به دنبال احیای اسلام ناب محمدی بوده است، بیان کرد: این عالم همواره با جریانات ملی گرایانه یا روشنفکرانه مبارزه می‌کرده به گونه‌ای که در جریان ملی شدن صنعت نفت انحراف مصدق را حتی زودتر از آیت‌الله کاشانی متوجه و با آن مخالفت کرد.

به گفته وی این مستند یک کار ترکیبی از اسناد آرشیوی و مصاحبه در کنار کار انیمیشن است که به تایید مخاطبان در سناریو و به جهت بعد دراماتیک ماجرا کم نظیر است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد و مجموعه های اداری و فرهنگی خصوصا دارندگان اسناد و مدارک مکتوب درباره سید نورالدین همکاری و همراهی کافی نداشتند و حتی از دادن تصویری از اوراق مرتبط با این شخصیت هم امتناع کردند و موجب سخت شدن کار پژوهش شدند.

خاطر نشان می شود، «سید نورالدین حسینی الهاشمی شیرازی» که آرامگاه وی در مسجد «نور» واقع در خیابان احمدی شیراز واقع شده است در حیات خود دارای موقعیت دینی، علمی، اجتماعی و سیاسی ویژه بود تا انجا که «نائب الامام» لقب گرفت.

این مستند با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج و مرکز مهافیلم تهیه شده و روز یکشنبه دهم اسفند در تهران رونمایی و انشاالله روز چهارشنبه سیزدهم اسفندماه  در مجتمع هنر شهر آفتاب شیراز رونمایی می‌شود.

نایب الامامنائب الامامنائب الامامنائب الامامنائب الامامنائب الامامنائب الامام

نظرات بسته شده است.