مبانی فرهنگی بر اساس منابع توحیدی بازتعریف شود / انقلابی، آینده‌نگر و حکیم است

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه باید مبانی فرهنگی بر اساس منابع توحیدی و وحیانی با رویکرد واقع‌گرایانه و امروزی اصلاح شود، گفت: باید باورهای مردم بر اساس مناطق جغرافیایی و مذهبی خودشان مجدد بازتعریف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت بازسازی فرهنگی کشور با نگاه انقلابی و تعاریف ایشان از انقلابی‌گری گفت: معظم‌‍له انقلابی را شخصی می‌دانند که روحیه جهادی و نگاه پیش‌رونده و مترقی داشته باشد و به دنبال استقلال و پیشرفت کشور بوده و در عین حال هم اهل حکمت و تدبیر باشد.

وی افزود: برخی‌ها انقلابی بودن را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که ممکن است مقابل حکمت و تدبیر قرار گیرد اما رهبر معظم انقلاب بر روی این حکمت و تدبیر تأکید زیادی دارند که انقلابی باید آینده‌نگر و حکیم بوده و عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرد و کار کند.

استوار میمندی به وضعیت فرهنگی کشورمان هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه فرهنگ جامعه ما فرهنگ بیماری است، یعنی فرهنگی است که معجونی از ارزش‌های غربی، شرقی، باستانی، مادی‌گرایی، توحیدی و غیره را در خود هضم کرده است و یک نگاه خالص و ناب فرهنگی بر اساس یک مبنای مستقیم فرهنگ جهانی ما را شکل نداده است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه کارهایی که در حوزه فرهنگ هم انجام می‌شود، کارهای روبنایی است، گفت: اینکه فلان اعتکاف و دعا برگزار کنند یا فلان فیلم را برای ماه رمضان بسازند، همگی کارهای روبنایی فرهنگی است اما رهبر معظم انقلاب تعبیرشان این بود که زیرساخت‌های فرهنگی باید با نگاه انقلابی تغییر و تحول پیدا کند. نیاز داریم به اینکه مبانی فرهنگی بر اساس منابع توحیدی و وحیانی اصلاح شود البته با رویکرد واقع‌گرایانه و امروزی بنابراین نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی اینجا نقش بسیار مهم و کلیدی است.

استوار میمندی به تدوین نقشه مهندسی کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در بحث مهندسی فرهنگی کشور یک کار ریشه‌ای را انجام دهد. باید باورهای مردم بر اساس مناطق جغرافیایی و مذهبی خودشان باید مجدداً بازتعریف شود و پارامترهای فرهنگی بر اساس آن مبانی و باورها مجدداً تعریف شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با تأکید بر اینکه نیاز به نقطه‌ شروع و پایان و ساختاری داریم که همه نیازهای فرهنگی جامعه را دربربگیرد، گفت: هنر، شعر، ادبیات، نیاز به تفریح جامعه، ورزش و غیره همه این‌ها در مجموعه مهندسی فرهنگی گنجانده می‌شوند البته تا ساختار اصلاح نشود که خود ساختار هم ریشه در مبانی دارد، نمی‌توانیم به یک ثبات فرهنگی مطمئنی برسیم که بتواند در مقابل تهاجم فرهنگ‌های شرقی و غربی مقاومت کند.

نظرات بسته شده است.