آیت الله دژکام : هر چیزی که با ماهیت این انقلاب سازگار نیست انقلابی‌گری حساب نمی شود

باید از فعالان جبهه فرهنگی به خصوص مدیریت استانی آنها و به صورت ویژه از حجت الاسلام انجوی نژاد که لطف داشتند و این مسیر را دنبال کردند همچنین از مدیر حوزه‌های علمیه فارس تشکر کنیم

حضرت آیت الله لطف اله دژکام امام جمعه شیراز و نماینده محترم ولی فقیه در فارس روز چهارشنبه 29 بهمن ماه در کارگاه آموزشی تربیت مبلغ مکتب انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امروز در حرم مطهر احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)، شاهد افتتاح یک دوره آموزشی ناظر به تربیت مبلغ انقلاب اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: باید از فعالان جبهه فرهنگی به خصوص مدیریت استانی آنها و به صورت ویژه از حجت الاسلام انجوی نژاد که لطف داشتند و این مسیر را دنبال کردند همچنین از مدیر حوزه‌های علمیه فارس تشکر کنیم و آرزوی توفیق داریم برای همه بزرگوارانی که در این دوره شرکت می کنند.

امام جمعه شیراز بیان کرد: ممنوعیت‌های کرونایی مقداری کار را دشوار کرده است و از این حیث هم همه ما باید چارچوب‌ها و دستور العمل‌ها را مراعات کنیم.

آیت الله دژکام گفت: انقلابی‌گری و انقلابی بودن در ادبیات معاصر ما معنایی داشته است که انقلابی مسلمان بودن با برخی از آن معانی سازگاری ندارد و وقتی وارد حیطه کار تبلیغ انقلاب اسلامی می شویم، باید به این مورد توجه داشته باشیم.

وی افزود: سه الی چهار انقلاب مشهور دنیا مثل انقلاب فرانسه، انقلاب صنعتی انگلیس، انقلاب روسیه، انقلاب چین و… که ما به نوعی ادبیات انقلابی‌گری را از آنها قرض می گیریم، هیچ کدام از آنها به مفهوم واقعی با انقلاب ما قابل مقایسه نیستند و اشتباه از آنجایی پیدا می شود که ما تصور می کنیم در بسیاری اوقات باید همان کاری که آنها انجام داده اند را انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: پیامبر گرامی اسلام در حدیث شریفی می فرمایند که روزی می رسد که امت من از نصارا تقلید خواهند کرد و هر کاری آنها کردند امت من نیز انجام می دهند.

گزارش تصویری برگزاری دوره تربیت مربی مکتب انقلاب اسلامی در شیراز

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه این تقلید از تمدن آنها در انقلابی‌گری هم اتفاق افتاده است، گفت: ما برخی اوقات به اسم انقلابی‌گری رفتارهایی می کنیم که واقعا با ماهیت انقلاب اسلامی ما سازگار نیست، به خاطر همین است که مرحوم آیت الله شهید مطهری در آغاز انقلاب اصرار جدی داشتند که ماهیت این انقلاب، اسلامی است چون در ابتدای انقلاب ماهیت آن واضح نبوده است و همه گروه ها در انقلاب شرکت داشتند حتی حزب توده هم بوده است.

وی با اشاره به اینکه آن روز این اصرار به خاطر این بود که جهت گیری را اشتباه نگیریم، گفت: به اسم انقلابی‌گری خیلی کارها را گردن جوانان ما می گذارند در حالی که هر کار انقلابی به حسب ماهیت انقلاب اسلامی، مورد تایید نیست.

عضو شورای راهبردی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی فارس ضمن تاکید بر اینکه مبلغان انقلاب اسلامی باید ماهیت انقلاب مدنظر قرار دهند، افزود: هر چیزی که با ماهیت این انقلاب سازگار نیست خود به خود نه انقلابی‌گری حساب می شود و نه در تبلیغ انقلاب به کار ما می آید، این مسئله اول است و امیدواریم همه ما به خوبی بتوانیم این اسلام ناب را که امام راحل تعبیر فرمودند و رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظلم بزرگی به این انقلاب می شود، گفت: رهبر انقلاب، ولی فقیه است یعنی فقاهت عنصر اصلی در صلاحیت برای رهبری است اما خیلی از ما که انقلابی‌گری را ترویج می کنیم و دم از انقلابی‌گری می زنیم، از فقه سر در نمی آوریم بنابراین این مشکل حوزه های ما است که حوزه نتوانست فقه را در جایگاهی قرار دهد که بتواند فلسفه عملی حکومت اسلامی باشد.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: این تعابیر متعلق به امام و رهبر است و باید این مسائل را حل کنیم وگرنه در ادامه مسیر به مشکل می خوریم چون کارها مدام به سمت تخصصی شدن می رود.

آیت الله دژکام بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز دیگر از نظام‌سازی عبور می کنیم و به سمت دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی پیش می رویم و در این مسیر، کارها خیلی ریز و تخصصی می شود و از طرفی می خواهد روح انقلابی هم در کار دمیده شود که اگر دقیق متوجه ابعاد مسائل نباشیم نمی توانیم ادامه دهنده مسیری باشیم که مدنظر ولی فقیه است.

وی اظهار داشت: اول باید ماهیت انقلاب را بشناسیم و براساس ماهیت اسلامی آن عمل انقلابی را تعریف و تبلیغ کنیم همچنین موضوع دیگری که باید مدنظر قرار دهیم این است که گاهی اوقات افراد و جایگاه آنها ممکن است رهزن ما باشند، نسبت به اینکه حق را درست نتوانیم تشخیص دهییم.

آیت الله دژکام با اشاره به راهبرد امام علی(ع) در جنگ‌های صفین و جمل، اظهار داشت: میراث بسیار مهم و ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی است.

امام جمعه شیراز متذکر شد: این انقلاب اولا ماهیتش اسلامی است و ثانیا در شکل اجرا و عمل بر مبنای ولایت شکل گرفته است و پایه اجرایی کردن دین ولایت است.

وی ادامه داد: ولایت مبنای اجرای دین بوده است و میراث امام خمینی برای ما همین است، حال اگر کسی به اسم حضرت امام خمینی (ره) بحث ولایت را زیر سوال ببرد این اشتباه است چرا که امام فرمود: حفظ نظام از حفظ جان واجب تر است.

حضرت حجت الاسلام ثقفی در مراسمم افتتاحیه

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: در نظام ولایی بحث سر این است که “مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّه”، هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.

وی افزود: اگر امروز ندانید ولی امر و حجت بر تو کیست اگرچه دیروز خوب می دانستید اما کافی نیست، ولی فقیه یکی است و در ادامه راه امام است.

آیت الله دژکام تصریح کرد: این ذهنیت نباید به گونه ای ایجاد شود که بگوییم یک طرف رهبر قبلی و در طرف مقابل رهبر بعدی است، ۴۰ سال است عده ای تلاش می کنند این حالت دوقطبی ایجاد شود اما چون حرف غیرمنطقی و غیرواقعی زده اند، مقبول نیست.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: مسیر انقلاب اسلامی یکی است و ولایت هم مفهومی مستمر است که اگر کسی غیر از این را بگوید به انقلاب لطمه می زند.

وی بیان کرد: احترام امام راحل واجب است و مقام معظم رهبری فرموده اند این انقلاب بدون نام حضرت امام خمینی (ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست بنابراین هر کس احترام نکند، اشتباه کرده است ولی اگر کسی بخواهد به بهانه ولایتی که تمام شده است این ولی حی را تضعیف کند چون ولایت امر مربوط به امام حی زنده است، باید متوجه باشد با مقاومت سرسختانه ای مواجه می شود.

آیت الله دژکام تصریح کرد: این روزها عده ای فضا را شلوغ می کنند چون در شلوغی تشخیص حق و باطل سخت است اما امروز باید فضا آرام باشد تا جهت حق و باطل را کاملا تشخیص دهیم پس از انقلابیون خواهش می کنیم که تندروی نکنند.

وی اضافه کرد: وقتی تند می روید، موجی که ایجاد می شود بسیاری را در تشخیص گمراه می کند در حالی که باید فضای ذهنی را آرام قرار دهید تا طرف حق و باطل را تشخیص دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه گاهی فتنه همین گونه آغاز می شود، گفت: گاهی باید جا خالی داد و تن به یک بحثی که به چالش اجتماعی میشود نداد و جا خالی دادن باید در فنون تبلیغی شما باشد.

آیت الله دژکام بیان کرد: پس روش تبلیغ هم بسیار مهم است چرا که تبلیغ غیر از دانستن حق، روش خاصی هم می خواهد.

وی خاطرنشان ساخت: بعضی وقت ها حرف را اگر یک عمامه‌سر بزند، یک نتیجه دارد و همین حرف را اگر یک دانشگاهی بزند نتیجه دیگری در ذهن مخاطب دارد و با یک روش کار، انقلاب جهانی را نمی شود جلو برد و روی روش ها باید کار کنیم و تاثیرگذارترین را انتخاب کنید.

امام جمعه شیراز یادآور شد: پس ماهیت انقلاب اسلامی را بشناسید و جهت‌گیری ما متناسب با ولایت و مطیع ولایت باشد همچنین روش شناسی مناسب پیشبرد کار خودمان هم داشته باشیم.

آیت الله دژکام با اشاره به شیوه‌های نظری و عملی تبلیغ گفت: در مهارت عملی، همه کسانی که می خواهند تبلیغ انقلاب داشته باشند باید بدانند  کسب مهارت فقط به سر کلاس نشستن نیست بلکه مهارت در جمع بودن، القا کردن، با دیگران در تماس بودن و سایر مهارت ها با صرف حفظ کردن به دست نمی آید.

وی اضافه کرد: بنابراین در زمینه تربیت مبلغ چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی مدیران دوره باید مدنظر قرار دهند که کارورزی هم داشته باشیم که دانش را با این کارورزی‌ها به مهارت اجرایی و عملی تبدیل کنیم و کار را پیش ببریم.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: در این ۴۲ سال گذشته واقعا رشد کرده ایم و بنده به عنوان کسی که از اول نوجوانی تا به امروز در کوران حوادث انقلاب بوده ام، به نظرم این مسئله از روز اول تا امروز خیلی متفاوت شده است و ما توانمندی‌های ویژه ای پیدا کردیم.

آیت الله دژکام تاکید کرد: دشمن به دو چیز می نازد، اول به تفوق اقتصادی و دوم تفوق تبلیغی و اگر ما اثبات کنیم که نیروهای لشکر پیامبر اعظم این دو مورد را فتح می کنند مسئله به نحو خوبی پایان خواهد گرفت و به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

وی گفت: امیدوارم نتیجه این دوره آموزشی این باشد که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس، در عرصه فضای مجازی و فضای حقیقی میدان‌داری کند و نه تنها حرف برای استان بلکه در سطح ملی و فراملی حرف داشته باشید چرا که شیراز ظرفیت های فرهنگی قوی دارد.

امام جمعه شیراز گفت: ما باید مخاطب داشته باشیم تا خود را به دنیا اثبات کنیم و چنین جلسات در رسیدن به هدف و جذب مخاطب کمک می دهد که در این مسیر خدا کمک خواهد کرد و پیامبر و ائمه اطهار از همه ما حمایت معنوی خواهند کرد.

گزارش تصویری مراسم افتتاحیه

نظرات بسته شده است.