کتاب «راننده رئیس جمهور و چند داستان دیگر» رونمایی شد

شیراز- کتاب «راننده رئیس جمهور و چند داستان دیگر» اثر جدید سلمان کدیور با حضور رئیس حوزه هنری فارس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد و نویسندگان استان فارسی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن کیا نویسنده شیرازی شنبه شب در آئین رونمایی از این کتاب با اشاره به اینکه آشنایی ما با سلمان کدیور به زمان دانشجویی سلمان برمی گردد، تصریح کرد: عدالت کلید واژه شخصیت کاری سلمان کدیور است.

وی انعکاس هنرمندانه مسائل اجتماعی را ویژگی بارز این کتاب دانست و گفت: در این کتاب کلیدواژه مقاومت و جامعه پررنگ است. چیزی که سلمان را متمایز می‌کند این است که قواعد بازی را می‌شناسد و مطالعه خوبی دارد. او تفاوت ادبیات برپایه تخیل و ادبیات مستند گرا و ادبیات برپایه یک اتفاق واقعی را خوب می‌داند و آنها را باهم خلط نمی‌کند. باعث خوشحالی است که یک نویسنده جوان زمین بازی را آنقدر خوب می‌شناسد.

جای خالی انجمن داستان آئینی زیبنده فارس نیست

وی با اشاره به داستان آخر این مجموعه که اشک مخاطب را در می‌آورد، داستان سپاه وحشت را یک تعزیه ادبی خواند و گفت: نویسندگان استان فارس آمادگی خوبی در حوزه ادبیات آئینی دارند، جای تأسف است که ماهنوز درفارس انجمن داستان آئینی نداریم.

کیا خاطرنشان کرد: این کتاب دوکار فوق العاده و نمادین دارد. داستان گرگ‌های اهلی بحث استحاله درجامعه را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: کدیور نویسنده نکته سنجی است که باید قدر دانست واین کتاب را دقیق‌تر خواند. به عنوان مخاطب با داستانهای عمیق وچندلایه ای دراین اثر مواجه هستیم.

وی ادامه داد: دربطن داستان گرگ‌های اهلی و همای سعادت یک دید جامعه شناسی وجود دارد و به اعتبار اجتماعی اشاره می‌کند. شکنندگی اجتماعی و تعارض منافع در برخی داستان‌های این کتاب به خوبی به تصویر کشیده شده و رگه‌های طنز تلخ و تکان دهنده‌ای دارد اما لودگی ندارد.

کیا، سلمان کدیور را از نویسندگان تجربه گرا برشمرد که رمان می‌نویسد و قبلاً هم شعر می‌سروده و یک حریتی دارد که زیر بار ای سم‌ها نمی‌رود.او اکسیر ادبیات داستانی را خودش پیدا کرده است و ژانرهای مختلفی را تجربه می‌کند.

وی افزود: البته نثرش هنوز شاخصه فردی ندارد که بدون اسمش داستانش قابل تشخیص باشد چون ابتدای مسیر است و اما آینده درخشانی دارد.

اکبرصحرایی هم دراین نشست به تشریح جزئیات اثر پرداخت و گفت: این کتاب شامل ۱۳ داستان کوتاه تاریخی سیاسی و اجتماعی است و اولین کار نویسنده در قالب داستان کوتاه بود که مثل اولین رمان او اثر موفقی از آب درآمده است.

صحرایی با اشاره به کمبود نویسنده قوی درحوزه داستان کوتاه ابراز داشت: نویسنده در این اثر نشان داده که ظرفیت طنزنویسی خوبی هم دارد. ما در حوزه طنزنویسی خیلی فقیرهستیم و این ظرفیت جای تبریک دارد.

آثار کدیور هم به درد اشاره می‌کند هم به درمان

وی توضیح داد: کتاب راننده رئیس جمهور بصورت کلی از چهار بخش تاریخ معاصر ایران و تاریخ اسلام، دواثر افسانه‌ای و شش اثر درخصوص نقد جامعه امروز ایران تشکیل شده است و یک داستان هم غیرمستقیم به جنگ می‌پردازد.

این نویسنده فارسی تاکید کرد: نویسنده‌ها غالباً به سیاه نویسی عادت کردند که جذابیت دارد اما درمان در آثار نویسندگان ماکمتر است، سلمان در کتاب راننده رئیس جمهور راهکار هم می‌دهد و از این جهت کار او منحصر به فرد است. ویژگی داستان نویس متعهد این است که هم از درد بگوید هم از درمان. ما داور یکی از جشنواره‌ها بودیم هزار کتاب خواندیم اکثراً فاقد درمان بودند.

صحرایی درخصوص نقاط ضعف کتاب تصریح کرد: طرح جلد من را راضی نکرد. البته مسئولیتش بانویسنده نیست. ویراستاری کار قابل قبول بود اما ناشر باید به صفحه آرایی و طراحی جلد بیشتر توجه کند.

وی ادامه داد: اسامی داستان‌ها هم اگر خاص وجذاب باشد بیشتر در ذهن می‌ماند. اسامی داستان‌ها مقداری عام وکلی است و بعضاً داستان را لو می‌دهد.

صحرایی با اشاره به مشکلات نوشتن درباره تاریخ اسلام یادآور شد: معمولاً کسی جرأت نمی‌کند به داستان نویسی در حوزه تاریخ اسلام وارد شود چون هم تسلط کافی ندارند و هم دنبال دردسر نیستند اما سلمان دنبال دردسرهای خوب است و شجاعانه در این حوزه ورود می‌کند و در داستان رجعت عبیدالله حتی شخصیت تاریخی را به دنیای معاصر می‌آورد. این نوع نگاه خیلی تحسین برانگیزاست.

وی ادامه داد: داستان اینجا ایران دیگر هم قصه‌ای است که روانشناسی جامعه ایران را به تصویر می‌کشد. قصه به روزی هست در حوزه داستان کوتاه بسیار زیبا و عمیق و چندلایه درد ایران را می‌گوید. این ویژگی‌ها این کتاب را بسیار خواندنی کرده است.

نویسنده کتاب هم ضمن تشکر از تحسین نویسندگان و استقبال مخاطبین از مراسم درباره کتاب جدیدش گفت: نویسنده‌ها معمولاً معترض جهان امروز هستند و جهان خود را در دنیای داستان خلق می‌کنند. امیدوارم با این جهان‌هایی که خلق کردم لذت ببرید.

وی اظهار داشت: من بسیار کند می‌نویسم. بی اغراق شاید بگویم یک صفحه گاهی یک ماه طول می‌کشد. بعضی داستان کوتاه‌ها در طی چندماه نوشتم. وقتی خلق یک داستان زیاد طول بکشد نویسنده اذیت می‌شود. ذهنش درگیر است. پیشینه برخی داستان‌های این مجموعه به یک دهه پیش برمی‌گردد. کندنویسی نقطه قوت نیست اما اعتقاد دارم باید کارباکیفیت به مخاطب عرضه شود.

وی گفت: ازسال ۹۰ فرشته‌های قلعه گلاب که از اولین داستان‌های این مجموعه بود را نوشتم.

کدیور با اشاره به اهمیت رضایتمندی مخاطب ادامه داد: وقتی داستان می‌نویسم روی آن تأمل می‌کنم آیاکسی که می‌خواهد این را بخواند وقتش تلف نمی‌شود؟ با این رویکرد
بین بیش از ۶۰ داستان این ۱۳ داستان را انتخاب کردم که دراین مجموعه چاپ شد و امیدوارم مخاطبان بهره ببرند.

حضور رئیس حوزه هنری و مدیر کل ارشاد بدون تشریفات اداری

از حاشیه‌های ویژه این مراسم حضور وحید نمازی رئیس جدید حوزه هنری فارس و حمیدرضا قانعی مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بدون تشریفات اداری دراین برنامه مردمی بود که فصل جدیدی از مدیریت فرهنگی در فارس را نوید می‌دهد.

نظرات بسته شده است.