«داستان یک انسان واقعی»رونمایی می شود/روایت داستانی از سردار دل‌ها

شیراز- کتاب«داستان یک انسان واقعی» به همت دفترتاریخ شفاهی شیراز و همکاری نویسندگان شیراز همزمان باسالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی رونمایی می‌شود.

«داستان یک انسان واقعی»رونمایی می شود/روایت داستانی ازسردار دل‌ها :

میثم محمدی که اولین کتاب داستان جهادی استان را در کارنامه هنری خود دارد و اخیراً تازه‌ترین اثرش به نام پروانگی درباره شهید مدافع سلامت شیرازی خبرسازشده بود، سرپرست نویسندگان این کتاب نو انتشار است.

محمدی درخصوص روند تولید کتاب داستان یک انسان واقعی توضیح داد: ماجرای کتاب داستان یک انسان واقعی به پیشنهاد دفترتاریخ شفاهی شیراز شکل گرفت. ما با یک فراخوان و ۱۰ نفر هنرجو که علاقمند به داستان نویسی هستند، یک کارگاه آموزشی فشرده برگزار کردیم و هفته‌ای سه جلسه کلاس داشتیم. در این دوره پس از آموزش مقدمات داستان نویسی، بر اساس خاطرات کتاب حافظ دل‌ها و بانک خاطراتی که برای تولید این کتاب جمع آوری شده بود، هنرجویان داستانک ها را می‌نوشتند و داستانک‌ها را در کلاس به صورت جمعی بررسی واصلاح می‌کردیم.

وی یادآور شد: هر هنرجو در طول دوره به طور میانگین حدود ۱۰ تا ۱۲ داستان نوشت البته برخی تا حدود ۳۰ داستان هم داشتند.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه اساتید حوزه داستان مثل استاد بیژن کیا هم همکاری صمیمانه ای در تولید این اثرگروهی داشتند و کیفیت کتاب را مطلوب ارزیابی کردند، ابراز داشت: ما در پایان دوره داستان‌های برگزیده را انتخاب کردیم و از نظرات دوستان و کارشناسان هم استفاده کردیم. خیلی‌ها کتاب را بازخوانی کردند نظرات خود را ارائه کردند.

وی تصریح کرد: روند تولید این اثر، شیوه جدیدی در شیراز بود و علاوه برتولید یک اثرهنری براساس خاطرات مردم شیراز، یکی از برکات آن معرفی نسل جدیدی از نویسندگان شهر خواهد بود.

دراماتیک شدن تاریخ شفاهی

مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی در شیراز نیز درخصوص این اثر اظهار داشت: در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، یک پله از تاریخ شفاهی به سمت دراماتیک کردن کار پیش رفتیم و از دل کتاب خاطرات و روایات مردمی استان فارسی‌ها از سردار دل‌ها، یک اثرهنری جدید تولید کردیم.

سید حامد ترابی در مورد انگیزه انتشار این اثر گفت: سال گذشته پس از انتشار کتاب حافظ دل‌ها و استقبال بی نظیر مردم از این اثر، به جمع بندی رسیدیم که مسئله حاج قاسم یک نسبت خاصی با عموم مردم دارد. چه حرف ایشان، چه گفتمان و چه شخصیت ایشان به عنوان یک قهرمان باعموم مردم ارتباط می‌گیرد. بنابراین بعداز تجربه موفق سال گذشته امسال سعی کردیم این کار را در حوزه فنی گسترش دهیم. البته عمومیت کار و وجه مردمی بودن کار راحفظ کردیم و باتلاش مردمی این کارمحقق شد.

«داستان یک انسان واقعی»رونمایی می شود/روایت داستانی ازسردار دل‌ها

وی در خصوص شیوه کار افزود: ما با همکاری میثم محمدی نویسنده خوش ذوق شیراز فراخوان یک کارگاه نویسندگی دادیم. هنرجویانی که در کارگاه شرکت کردند، با استفاده از کتاب حافظ دل‌ها و بانک خاطراتی که برای تهیه این کتاب داشتیم، داستانک نوشتند و به این ترتیب از دل تاریخ شفاهی خامی که پارسال منتشر شده بود شرکت کنندگان زیر نظراقای محمدی و همکاری اقای کیا مجموعه داستانک تولید کردند.

وی ادامه داد: این اثر که بصورت گروهی به مرحله چاپ رسید، توسط انتشارات راه یار که ناشرکتاب حافظ دل‌ها هم بود منتشر شده است و هفته آینده همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی رونمایی خواهد شد.

ترابی با اشاره به اینکه برنامه‌های این دفتر برای بزرگداشت حاج قاسم کاملاً مردمی پیش رفت، خاطرنشان کرد: به صورت همزمان با تولید این کتاب در حوزه دانش آموزی یک مسابقه نقاشی برگزار کردیم و درحد وسع سعی کردیم فراخوان را به عموم مردم برسانیم. ماحصل این مسابقه ۵۵ نقاشی دانش آموزی از کتاب خاطرات حافظ دل‌ها بود.

وی ادامه داد: در این مسابقه دانش آموزان خاطرات را خواندند و درباره بعضی از خاطرات نقاشی کشیدند.

برپایی نمایشگاهی از نقاشی دانش آموزان از خاطرات مردم از سردار دل‌ها

ترابی اعلام کرد: دهه دوم دی ماه نمایشگاهی از نقاشی‌های برگزیده این مسابقه برپاخواهیم کرد و از آثار برگزیده تقدیر خواهد شد. علاوه برآن پیش بینی کردیم که باپیوست رسانه‌ای مناسب، آن نقاشی‌ها و خاطرات مرتبط با آن را بازنشر کنیم.

به گزارش مهر، کتاب «داستان یک انسان واقعی» با حدود ۶۰ داستانک از گروهی از نویسندگان به سرپرستی میثم محمدی وهمراهی بیژن کیا چاپ شده است.

آثار نویسندگان جوان و خوش آتیه چون محمدجواد رحیمی، محمدصادق شریفی، عبدالرسول محمدی، زهراسادات هاشمی، طیبه روستا، طاهره بشاورز، زهراقوامی و نجمه اشرفی در این کتاب که به همت انتشارات راه یار منتشرشده، گردآوری شده است.

نظرات بسته شده است.