تبیین نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب (جلسه اول) ؛ حجت الاسلام دکتر خسروپناه

حجت الاسلام و المسلمین استاد خسروپناه؛ رئیس هیئت اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم اروحنا فداه

?  جلسات آنلاین مجازی سه گانه با موضوع *تبیین نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب* با تمرکز بر سه محور *خودسازی (معرفتی و سلوکی)، جامعه پردازی و تمدن سازی*

? با حضور *حجت الاسلام و المسلمین استاد خسروپناه؛* رئیس هیئت اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم اروحنا فداه

خلاصه مباحث جلسه اول :

? *نظریه نظام انقلابی و سه رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی،* در بیانیه گام دوم

✅ از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی *خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی* شده ‌است.

✅ انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از *نظریّه‌ی نظام انقلابی* تا ابد دفاع میکند.

? *سه دسته نظریه در طول یکدیگر وجود دارد: انتزاعی، ایدئولوژیکی(انضمامی) و ساختاری (کاربردی)*

1️⃣ نظریه های انتزاعی: مانند هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی و…

2️⃣ نظریه های ایدئولوژیکی: مانند امنیت، معنویت، عدالت، مردم سالاری دینی و..

3️⃣ نظریه های ساختاری: مانند پوشاک، رسانه، نوشت افزار و…

⚠️ باید با کمک نظریه های انتزاعی و ایدئولوژیکی به نظریه های ساختاری رسید.

? *کل بیانیه گام دوم، مبتنی بر نظریه نظام انقلابی با سه رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است.* ذیل اینها، نظریه معنویت، آزادی، استقلال، عزت و… وجود دارد.

? باید به کمک حکمت و فقاهت، نظریه های انتزاعی و ایدئولوژیکی را در تبیین ساختارها بکار گرفت تا به نظریه های کاربردی در حوزه فضای مجازی، رسانه و… رسید.

? در غرب حتی انتزاعی ترین فلسفه ها یعنی فلسفه هگل توانسه از سطح نظریه های انتزاعی تنزل پیدا کرده و در نظریه ایدئولوژیکی مارکسیسم و همین طور نظریه های ساختاری تجلی پیدا کند.

❇️ رکن و گوهر بیانیه گام دوم انقلاب، نظریه نظام انقلابی است که مخاطب آن نسل جوان است. این نظریه بر سه رکن خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی استوار است. این نظریه دارای اصول مهمی است شامل: مدیریت جهادی، مردم سالاری دینی، استکبارستیزی، اعتقاد قلبی و ایمان به اسلام جامع‌نگر است.

✅ حضرت آقا نشان دادند که این نظریه در این چهاردهه چه دستاوردهای مثبتی به همراه داشته و چه نواقصی گریبان‌گیر آن بوده است و برای اینکه این نظریه رشد پیدا کند در گام دوم چه باید کرد؟ لذا اگر بحث از معنویت و خودسازی در آن طرح می‌شود منظور، خودسازی راهبان، کاتولیک‌ها یا حتی چله‌نشینان صوفیه نیست. بلکه اخلاق و معنویت جامعه‌پرداز است. اخلاق و معنویتی است که می‌خواهد در مسیر سیاسی سیر کند؛ یعنی به معنای همان اخلاق و عرفان سیاسی است. وقتی هم از انسان جویای قرب الی الله صحبت می شود در واقع بر مبنای انسان‌شناسانه تأکید شده است.

✳️ آغاز این نظریه خودسازی، انجامش تمدن سازی و واسط بین این دو جامعه پردازی است. جامعه پردازی عبارت اخرای ساختارسازی است. ساختارسازی در حوزه تقنین، قضا و اجرا؛ که در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، سلامت و بهداشت و…تبلور پیدا می‌کند.

 

? *نظریه نظام انقلابی، نظریه‌ای برای تمدن نوین اسلامی است.*

? از این نظریه باید به یک ایدئولوژی برسیم که معتقدم اکنون توسط افرادی چون شهید صدر و شهید بهشتی و حضرت امام (ره) تدوین شده و به همت حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، مصباح یزدی، سبحانی و شاگردان این بزرگان، به‌روزرسانی شده و این شاگردان تلاش کرده‌اند این مباحث را در حوزه ایدئولوژی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تدوین کنند. آن چیزی که مهم است این است که چگونه این ایدئولوژی‌ها تبدیل به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… شود. مسئله ما این است که چگونه از حکمت و فقه سیاسی به ساختار برسیم و این مانع بر سر راه تمدن‌سازی را برداریم.

✳️ گام بعد اینکه دولت اسلامی به معنای عام آن، باید ساختارها را تغییر دهد چون ساختارهای فعلی حتی ما را به تمدن مدرن هم سوق نمی‌دهد بلکه به انحطاط می‌کشاند.

✅ در ساختارسازی دو قشر هستند که نقش مهمی دارند؛ یکی نخبگان و دیگری دولت‌مردان. دولت‌مردان به لحاظ اجرا وظیفه دارند و نخبگان موظف به تولید اندیشه هستند.

✳️ کالج‌ها، آکادمی‌ها و دپارتمان‌های آمریکا، مسکو و ژاپن را ببینید. این‌ها رشته‌هایی که برای جامعه کارآمدی ندارند را حذف کرده‌اند و به موضوع محوری اهتمام دارند. در منچستر می‌بینید که دپارتمان مهندسی کفش دارند این در حالی است که دانشگاه‌های ما هنوز دانش‌محور هستند. دانش‌محوری نمی‌تواند ساختارها را تغییر دهد. ما باید به فرض دانشکده خودرو داشته باشیم که رشته‌های مختلفی حول آن، به تولید دانش بپردازند. حوزه هم به جای پرداخت به فقه به عنوان یک کلی، برای مثال، موضوع مالیات را محور قرار دهد و مسائل مربوط به فقه، اخلاق و حکمت آن را بررسی و مسائل فقهی آن را تبدیل به گزاره‌های حقوقی کند. آن‌گاه نوبت به دولت‌مردان می‌رسد که این‎‌ها را اجرا کنند، البته این مسئله وقتی محقق می‌شود که وزارت‌خانه‌ها تبدیل به یک دفتر شوند.

نظرات بسته شده است.