حجت الاسلام یحیی جهانگیری : شبهات کرونایی در حوزه دین باید پیشگیری شود

شبهات کرونایی در حوزه دین باید پیشگیری شود

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی بعد از ظهر شنبه در گفتگوی مجازی مجمع بین الملل جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با بیان اینکه کرونا ثابت کرد بشر کرونایی امروز به هدایت‌گری منجی گونه بیشتر نیاز دارد، افزود: کرونا دین گریزی و دین گرایی را دامن می‌زند بنابراین کنش ما در این میان باید شناسایی و فعال باشد.

وی با بیان اینکه ترس بشر از دوران پسا کرونا از خود کرونا کمتر نیست، افزود: این روزها به واسطه بحران کرونا و تغییراتی که در سبک زندگی و اندیشه مردم جهان به وجود آمده، سوالات و پرسش‌های متعددی ذهن بشر را درگیر کرده است که یکی از مهم‌ترین سوال‌ها، پرسش از خدا و دین و معنویت است.

این پژوهشگر مطالعات اسلامی بیان کرد: باید نوع و سقف انتظار بشر از دین و خدا را به خوبی تبیین کنیم زیرا عدم تبیین خوب این مباحث نظری، آتش افروز علیه دین گرایی است.

وی با تأکید بر اینکه باید الهیات خود را عرضه کنیم و برای پاسخگویی به میدان بیاوریم، افزود: باید تبیین کنیم که در الهیات ما خداوند چه جایگاهی دارد و چه انتظاراتی باید از او داشت و عدم گرفتن پاسخ از خدا، نه نشان ناآگاهی خدا از دردهای ماست و نه نشان ناتوانی او، بلکه دلیل بر انتظار غلط ما از خداست.

حجت الاسلام جهانگیری با بیان اینکه میل به سوی الهیاتی است که درمانگر باشد، تصریح کرد: باید سقف انتظارات بشر کرونایی از خداوند را به خوبی بدانیم.

وی بیان کرد: بشر کرونایی امروز ممکن است به جای رفتن به معنویت برخاسته از دین، به دنبال دین برخاسته از معنویت برود.

تشنگی شدید بشر به متافیزیک می‌تواند یک تهدید باشد

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز بشر دستش را از زمین به سمت آسمان بلند کرده است که زمین نمی‌تواند نجاتم بدهد تو به فریادم برس، این زمین می‌تواند انواع مکاتب فکری و ایسم‌ها باشد، بشر فهمید که دیگر چراغ‌های برافروخته از زمین، او را روشنا نخواهد بود، پرتویی از آسمان او را باید تا کژراهه‌اش راهی کند.

وی ادامه داد: این تشنگی شدید به متافیزیک در عین اینکه یک فرصت است، یک تهدید نیز محسوب می‌شود بنابراین اگر او با آب زلال سیراب نشود، سراب‌ها سراغ او می‌آید.

حجت الاسلام جهانگیری بیان کرد: اگر معنویت بر اساس ذائقه، نیازها و تقاضاهای انسان تولید نشود، دین‌هایی به اسم معنویت به او تزریق خواهد شد و این بلایی دیگر بر جان دین داری است.

وی با بیان اینکه کرونا به دین گریزی و دین گرایی دامن زد که برای هر دو باید کنش فعال داشت، گفت: هر دو مورد می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد که برای مورد نخست، باید سقف بشر از دین و خدا را برای او تصویر و تفسیر کرد و برای دومین مورد باید معنویت دینی را معرفی کرد تا دین‌های معنوی جای باز نکنند.

ما باید امروز بتوانیم ادبیاتی قوی از الهیاتمان ارائه دهیم که به جای رفع شبهه، دفع شبهه کند

این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: ما باید امروز بتوانیم ادبیاتی قوی از الهیاتمان ارائه دهیم که به جای رفع شبهه، دفع شبهه کند و باید ادبیاتمان قابلیت پیشگیری و پیش بینی شبهات را داشته باشد و صرفاً در مقام پاسخگویی به شبهات نباشیم و این ادبیات باید بتواند با عقلانیت، زیبایی و سادگی درمان‌گر باشد؛ پیچیده تبلیغ کردن خدا، برای بشر غم زده کرونایی امروز که توان فکر کردن به مباحث پیچیده را ندارد کارآیی ندارد.

وی گفت: اگر تنها راه درمان کرونا پیشگیری است، شبهات کرونایی در حوزه دین نیز باید پیشگیری شود، نه اینکه صبر کنیم در جامعه پخش شود، سپس درمان کنیم.

حجت الاسلام جهانگیری عنوان کرد: با وجود اینکه چندین مرکز پاسخ به شبهه داریم، نباید مرکزی که مسائل فرهنگی را رصد و دیدبانی کند، نداشته باشیم.

باید بتوانیم هدایتگری منجی گونه انجام دهیم

وی گفت: بشر امروز اضطرار به منجی دارد که این الزاماً به این معنا نیست که بگوییم پس آخرالزمان است بلکه برای این گونه بشر، باید گونه‌ای از هدایت که او نیاز دارد را عرضه کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اکنون که بشر دست اضطرار به سمت آسمان دراز کرده است باید بتوانیم هدایتگری منجی گونه انجام دهیم، افزود: دو نوع هدایت داریم که یکی هدایت پیامبران است که راه را نشان می‌دهند و ارائه طریق می‌کنند و دیگری هدایت منجی است که دستگیری می‌کند و تشنه را به چشمه می‌رساند که منجی ایصال الی المطلوب می‌کند و به هدف و به معنویت و نجات می‌رساند.

وی با بیان اینکه کنش ما در عرصه بین المللی باید شبیه کنش منجی باشد، تصریح کرد: باید بتوانیم نقش سربازان منجی را بازی کنیم.

حجت الاسلام جهانگیری تصریح کرد: ادبیات تبلیغی در عرصه بین المللی باید بیش از آنکه مذهبی و صنفی باشد، فطری و انسانی باشد.

نظرات بسته شده است.