چرا صادر کننده نشویم ؟ رشد صادرات غیر نفتی توسط مجموعه های مردمی

دوره مجازی «چرا صادر کننده نشویم؟» از سوی مؤسسه بین المللی امتداد با همکاری ستاد مردمی جبهه فرهنگی استان فارس در تابستان سال جاری با هدف ورود مجموعه های مردمی به عرصه صادرات غیر نفتی برگزار می شود.

محمد طاهری دبیر مجمع بین الملل فارس به جبهه یار گفت: یکی از عوامل مهم رشد و شکوفایی اقتصادی، توسعه صادرات بین المللی ست که پایداری و انسجام اقتصاد داخلی را ایجاد می کند. متأسفانه در سالیان متمادی سهم عمده صادرات ایران مربوط به نفت بوده است که علاوه بر مشکل خام فروشی و عدم ایجاد ارزش افزوده، به دلیل تک پارامتری بودن صادرات، تحریم توانست بر روی این گلوگاه اثر بگذارد.

وی ادامه داد: شاید از این منظر، تحریم برای اقتصادِ نفت محور ایران یک فرصت کم نظیر بود تا کشور بتواند با توسعه زیرساخت های اقتصادی و رونق بخش های مختلف تولید، از اتکای بیش از اندازه به نفت جدا بشود. افزایش و شکوفایی در بخش تولید برای پیشرفت همه جانبه اقتصادی نیازمند بازارهای بزرگ و بین المللی ست؛ این مهم علاوه بر ارزآوری و افزایش اشتغال و رونق تولید و در نتیجه رشد اقتصادی، می تواند صادرات ایران را از تک پارامتری بودن درآورد و تحریم را کم اثر کند.

طاهری تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور، رشد صادرات غیر نفتی قطعاً می تواند یک راهبرد مهم اقتصادی، امنیتی و حتی فرهنگی باشد! از حیث اقتصادی، مسئله اشتغال و افزایش تولید و مستحکم شدن زیر ساخت های اقتصادی را به ارمغان می آورد و از حیث امنیتی، تهدیدهای مختلف حکومتی از قبیل تحریم، نارضایتی های اجتماعی، سیاست انزوای ایران و … را برطرف می کند و همچنین در حوزه فرهنگی می تواند زمینه ارتباط گیری های واقعی در عرصه بین المللی را ایجاد نماید که به تبع آن بستر خوبی برای تبلیغ و ترویج ارزش های انقلابی فراهم می شود.

این فعال فرهنگ ادامه داد: با همه وجود معتقدیم و تجربه پس از انقلاب نیز ثابت کرده است راهبردهای کلان کشور تنها زمانی می تواند به معنای واقعی کلمه اجرایی شود، که آن سیاست ها مردمی شود؛ مادامی که سیاست گذاران نتوانند راهبردهای خودشان را مردمی کنند، قوی ترین راهبردها نیز نمی تواند اثربخشی داشته باشد و گره ای را باز نماید.

دبیر مجمع بین الملل فارس خاطر نشان کرد: سیاست رشد صادرات غیر نفتی نیز زمانی می تواند برای اقتصاد ایران جهش دهنده باشد که این امر مردمی و فراگیر شود؛ باید صادرات از یک مفهوم پیچیده و سخت با آموزش های عملیاتی تبدیل به مفهومی ساده و همه فهم شود؛ از طرفی باید بستری را ایجاد کرد تا صادرات تنها مخصوص طبقه ای خاص که رانت های خانوادگی و سیاسی دارند، نباشد و همه طبقه ها و اقشار مردمی بتوانند وارد حوزه صادرات شوند.

وی اضافه کرد: برای این مهم موسسه بین المللی امتداد در شیراز با همکاری مجمع بین الملل جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان فارس تأسیس شد تا گامی مردمی و جهادی برای تحقق ایده مردمی کردن صادرات غیر نفتی باشد؛ این موسسه بنا دارد با آموزش و توانمندسازی قشرهای مختلف مردمی و همچنین شناسایی بازارهای بین المللی و تشکیل شبکه متخصصین و مشاورین، یک اکوسیستم تجاری مردمی را فراهم آورد که مقوله تجارت بین المللی را ساده، فراگیر و مردمی نماید. 

طاهری در ادامه گفت: ایمان داریم حرکت های واقعی و عملیاتی بین المللی که زمینه ساز ارتباط گیری های مردمی بین المللی می شود بهترین و اثربخش ترین گام برای مفهوم صدور انقلاب اسلامی است و مردمی بودن این ارتباط ها می تواند همه تحریم ها را دور بزند و بی اثر نماید. به نظر می رسد امروز پس از چهل و اندی سال از انقلاب اسلامی، باید طرح های عملیاتی براساس واقعیت های عرصه بین الملل داشته باشیم تا بتوانیم حقیقت شعارهای بلند انقلاب نظیر صدور انقلاب را عملیاتی نماییم. لذا معتقدیم این قبیل ارتباط گیری های واقعی بین المللی نظیر مردمی سازی تجارت می تواند گام بلندی در مسیر تحقق آرمان هایمان باشد.

این فعال فرهنگی یادآور شد: موسسه بین المللی امتداد در گام نخست فعالیت های خود، به دنبال شناسایی و رصد گروه های مردمی است که در حوزه تجارت فعالیت می کنند. در گام بعدی با آموزش قشرهای مختلف و توانمندسازی آن ها و همچنین مرتبط کردن آنان با متخصصین و باتجربه های این حوزه و ارتباط گیری با بازارهای بین المللی و هدایت گروه های مردمی به آن ها، زمینه را برای تشکیل اکوسیستم تجاری مردمی فراهم می آورد.

وی افزود: برای این مهم یک دوره آموزش عمومی مفهوم صادرات با عنوان چرا صادرکننده نشویم؟! را در حال برگزاری هستیم که همه اقشار مردمی می توانند ثبت نام کنند و از دوره بهره ببرند؛ برخی از عناوین آموزشی این دوره عبارت اند از مقدمه ای بر تجارت مردمی، تجارت الکترونیک، اینکوترمز، بازاریابی بین المللی، حمل و نقل، بیمه و امور گمرکی، مبادلات ارزی و حقوق تجارت و همچنین آشنایی با بازار چند کشور هدف.

طاهری تأکید کرد: از طرفی برای تشویق تولیدکننده ها و شرکت های دانش بنیان تخفیفی قائل شده ایم تا این مجموعه های پیش رو نیز بتوانند راحت تر با مفهوم صادرات آشنا شوند.

دبیر مجمع بین الملل فارس تصریح کرد: این دوره از 14 مردادماه تا 18 شهریورماه به صورت مجازی با سرفصل های 0 تا 100 صادرات، چگونه با سرمایه کم صادرات کنیم؟، به چه کشورهایی صادرات انجام دهیم؟، از طریق فضای مجازی چگونه مشتری یابی خارجی انجام دهیم؟و بهترین راه برای آشنایی با مسائل حقوقی و گمرک چیست؟ برگزار می شود.

وی اظهار داشت: دوره روزهای دوشنبه و پنج شنبه ساعت 17:30 برگزار و فیلم همه جلسات در اختیار ثبت نام کنندگان قرار می گیرد؛ لذا اگر نتوانستید در جلسه ای شرکت کنید می توانید به صورت آفلاین فیلم کلاس را ببینید و فایل و مستندات کلاس ها در گروه اختصاصی شرکت کنندگان قرار داده می شود.

 

برگزاری دوره آموزشی مجازی توسط موسسه بین المللی امتداد

نظرات بسته شده است.